מדחס קירור חד בורגי – הטכנולוגיה המתקדמת ביותר של הקירור התעשייתי

 

ענף המחקר והפיתוח של VILTER, "אחראי"  להרבה מהחידושים אשר הוצגו והופעלו לראשונה במהלך מאה השנים האחרונות, בציוד קירור מתוצרת VILTER.

VILTER   (השייכת כיום לברת אמרסון), הינו יצרן מדחסי הקירור הוותיק בעולם, מעל ממאה וחמישים שנה. מיוצג בארץ ע"י משיק חיפה.

 

אקונומייזר – Econ – o – Mizer  

העוסקים בקירור תעשייתי מכירים את המושג – אקונומייזר – Econ – o – Mizer   הרעיון (פטנט רשום של VILTER)'אשר התוצאה אשר התקבלה מיישומו הייתה הגדלת תפוקת הקירור של מדחס בורגי ללא הגדלת נפח הקרר המועבר על ידי המדחס. האוקונומייזר גורם למדחס החד בורגי לתפקד כמדחס דו – דרגתי. זאת בשונה מהמצב במדחס בוכנתי בו נדרשים שינויים במבנה גוף המדחס ובמערכת השסתומים, כדי לקבל פעולה בשתי דרגות. מדחס בורגי אשר מצוייד באקונומייזר יהיה חסכוני משמעותית בארגיה, נפח לדקה (CFM) אשר המדחס מעביר. האוקונומייזר יגרום למדחס לייצר יותר תפוקת קירור ולצרוך פחות חשמל, (אנרגיה).

לאחר שפג תוקף הפטנט, מהרו יצרנים אחרים לאמץ הרעיון.

 

קירור שמן במדחסים בורגיים בהזרקת נוזל – Liquid Injection

פטנט נוסף של VILTER  קשור לשיטת קירור השמן במדחסים בורגיים. בשיטה זו מקובל היה להזריק קרר נוזלי לתוך המדחס. מיקום פתח ההזרקה (קדח בגוף המדחס) חייב להיות ממוקם כך שההזרקה תתבצע תוך כדי תהליך הדחיסה ולפני שלחץ הדחיסה מגיע (בתוך המדחס) ללחץ המקסימלי אשר יוצר המדחס. החיסרון בשיטת קירור זו הוא צריכת חשמל (אנרגיה) גבוהה.

היתרון בשיטת קירור שמן זו הוא מחירה הנמוך יחסית בעת רכישת המדחס.

VILTER  פתחה דרך חילופית לקירור השמן במדחסים בורגיים –

בשיטה זו, אשר נרשמה כפטנט, מוזרק הקרר הנוזלי ומרוסס אל צינור הדחיסה מחוץ למדחס עצמו.

במערכת קירור הפועלת בשתי דרגות, כך פועלות רוב המערכות התעשייתיות להקפאה עמוקה, ביצוע ההזרקה במדחס הדרגה הנמוכה, פשוט למדי –

קרר נוזלי אשר מסופק ממיכל הנוזל של הדרגה הגבוהה מוזרק אל הצינור בן זורם הגז הדחוס החם המעורב בשמן, אל מפריד השמן.

הקרר הנוזלי מגיע ממיכל הדרגה הגבוהה בלחץ גבוה מהלחץ בצינור הדחיסה של הדרגה הנמוכה.

קרר זה מוזרק, מתאייד ומקרר את הגז הזורם בצינור הדחיסה.

לצורך ביצוע קירור השמן במדחס הדרגה הגבוהה אין להזריק לתוך המדחס עצמו, אלא לצינור הדחיסה אשר בין המדחס ומפריד השמן.

הבעיה היא שלחץ הקרר אשר במיכל הדרגה הגבוהה שווה ללחץ הקיים בצינור הדחיסה, לצורך הזרקה לתוך צינור הדחיסה יש להעלות את לחץ הקרר הנוזלי לרמה גבוהה יותר מלחץ הדחיסה של המדחס. לצורך כך פיתחה VILTER  משאבה  אשר מגבירה את לחץ הקרר הנוזלי ומזריקה אותו  לצינור הדחיסה. תפוקת משאבה זו מבוקרת ומשתנה בהתאם לטמפרטורת הגז בצינור הדחיסה

החיסכון הכספי המתקבל כתוצאה  מהפעלת שיטה זו – לעומת שיטת הזרקת נוזל לתוך המדחס הוא עצום.

 

לדוגמה:

במדחס אשר מונע ע"י מנוע חשמלי בן 500 כ"ס,

קירור השמן בשיטת " הזרקת נוזל" יהיה 25 כ"ס.

קירור השמן בשיטת  PLUS –  V של VILTER   1 כ"ס.

חסכון של 24 כ"ס לאורך כל זמן הפעולה של כל אחד מהמדחסים הבורגיים אשר פועלים במפעל.

 

בהמשך למסורת זו של יצירת חידושים, פתחה VILTER   את המדחס החד בורגי. היתרון הברור של מדחס קירור זה, על פני המדחס הדן בורגי ה"עתיק" , הוא כי במהלך פעולת המדחס החד בורגי לא מופעלים על מסבי המדחס כוחות ציריים או רדיאליים כל שהם. זאת, בניגוד מוחלט לכוחות האדירים הפועלים על הברגים אשר בכל המדחסים הדו בורגיים.

בעת פעולתו של המדחס הדו בורגי פועלים על מסבי המדחס כוחות ציריים ורדיאליים אשר גורמים לבלאי ולאחר זמן לכשל של מסבי המדחס הדו בורגי.

מסיבה זו רושם יצרן המדחסים הדו בורגיים הוותיק ביותר, HOWDEN, בהוראות ההפעלה, כ יחובה להחליף את מסבי הלחץ – ללא כל קשר למצבם (בד"כ 4 במדחס), לאחר 50000 שיות עבודה. מסבי הלחץ הם אשר סובלים את כוחות הדחיסה הציריים המופעלים על בורגי המדחס הדו בורגי.

 

לאחר הפיתוח המוצלח של מדחס קירור בורגי בו לא קיימים כוחות אשר פועלים על בורג המדחס, לאחר ניסויים לאורך שנים ולאחר שהתברר מעל לכל ספק כי בידי VILTER   נמצא היום המדחס הטוב ביותר בעולם, החליטה  VILTER  כי למדחס זה מגיעה האחריות ברמה הגבוהה ביותר בעולם, אחריות יוצאת דופן וחורגת מאחריות כל שהיא אשר ניתנת וניתנה אי פעם לציוד תעשייתי כלשהו.

 

5 שנות אחריות לכל חלקי המדחס  הפנימיים

 (חלקים אשר אינם באים במגע עם האוויר החיצון).

 

15 שנות אחריות לכל מסבי המדחס.

גרף "תפוקה לעומת צריכת אנרגיה" של המדחס ברמות עומס משתנות, מראה עדיפות ברורה למדחס החד בורגי על המדחסים הדו בורגיים.

מדחס זה, יעילותו והאחריות העומדת מאחוריו, הם ללא ספק מבט אל העתיד.